YFF dag i Oslo

Hello society...

Dette blogg innlegget ineholder om hvordan det var å delta på Cyan Studio sin stipend utstilling, litt om de to galleriene jeg var innom og hvordan det gikk når jeg skulle ta street photography.

Hvert år arrangerer Cyan Studio stipend utstillingen der alle som vil vise fram sitt arbeid selvom de ikke er profosjonelle kan delta. Her så var jeg så heldig med å vise fram en av mine bilder. Dessverre så vant jeg ingenting, men det var en sosial og lærerik uke. Jeg lærte hvordan andre snakker om bilder, og hvordan andre fotografer tenker og begrunner. Under kan du se bildet jeg viste fram.


Når vi var i Oslo så hadde vi i oppgave å ta bilder og besøk to gallerier. I Shoot Gallery så var det ulike fotografer som hadde utstillinger. Pasi Orrensalo, Dag Alveng, Jo Bental og Nils Olav Bøe. Jeg tittet mest på Pasi Orrensalo sin bilder. Bildene man kunne se var fra hans utstilling som heter "Life behind the waste". En av bildene kan du se under.

Det andre galleriet som var ved møllergata under navnet"Fotogalleriet" var stengt. Det var ingen utstilling der. Men en som het Alf som bygget om galleriet til neste utstilling sa vi var velkommen tilbake 9. februar. Da var det en ny utstilling.

STR33T
Så til slutt så kom vi til gate bildene. Dette var en vanskelig oppgave. Jeg har alltid tatt så mye street bilder, men jeg ble bedre og bedre til å se etter motiver. Jeg lærte at man burde alltid ha kamerat klart, fordi plutselig så ser du noe, og at street fotografi er vanskelig når du skal ha et virkelig bra bilde, og fange det riktige øyeblikket.

På de to bildene under så føler jeg har truffet ganske bra. På bildet av hunden og eieren så sitter eieren og stryker på hunden mens de sitter T-vogn. Mens på bildet av brannmennene og dykkerne så har de akkurat kommet opp fra vannet og er klare for å dra. Skulle gjerne ønsket å komme nærmere hendelsene da.

På de tre siste bildene så har jeg tatt inspirasjon fra  en svart/hvitt film som heter "Schindler's List". Det eneste som har farge i filmen er kjolen til en dame og den er rød. Grunnen til at jeg har gjort dette er for å sette fokus på personene. Dette er ikke helt street, fordi det handler ikke så mye om subjektet i bildet, men også hele bildet i seg selv. Da går det litt mer over til "Urban".